۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۶۴۵۹۴۴
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی در گفت و گو با رسا:

مدیریت اقتصاد باید با حضور جوانان متحول شود| جهش تولید راه رهایی از وابستگی

مدیریت اقتصاد باید با حضور جوانان متحول شود| جهش تولید راه رهایی از وابستگی
دبیر تشکل اساتید حوزه با بیان این که راه خلاصی از وابستگی اقتصادی به دنیا، توجه به تولید و اقتصاد است، گفت: مدیریت اقتصاد کشور باید با حضور جوانان متحول شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی دبیر تشکل اساتید حوزه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، اقتصاد را کمربند و محل ثقل استقلال دولت ها و ملت ها یا وابستگی ملت ها و دولت ها دانست و اظهار داشت: در صدر اسلام برای این که انقلاب پیامبر اکرم(ص) را به زانو در بیاورند، راه تحریم اقتصادی را دنبال کردند و مسأله شعب ابی طالب را پیش گرفتند؛ امروز هم به واسطه پیروزی و اقتدار و قدرتی که داریم و به خودکفایی اقتصادی رسیده ایم، مطمع نظر دشمنان قسم خورده ما به خصوص استکبار و شیطان بزرگ و اروپا همین مسأله است.

وی توجه به تولید و اقتصاد را راه خلاصی از وابستگی اقتصادی به دنیا عنوان کرد و گفت: قبل از این که دشمنان بفهمند و وابستگی ما را استمرار ببخشند و ما را از نظر اقتصادی عقب مانده قرار دهند و به تدریج به سابقه ای که ملت ایران داشته که 100 درصد وابستگی بوده بازگردانند، رهبر باهوش و سکاندار بزرگ و حکیم انقلاب، مقام معظم رهبری این مسأله را متوجه بودند و به اقتصاددانان تفهیم کردند و به مردم  و مسؤولان صراحتا هشدار دادند که شعارهای سال گویای همین راهبرد است چرا که راه خلاصی از وابستگی اقتصادی به دنیا، توجه به تولید و اقتصاد است.

تحقق الزامات جهش تولید نیازمند اتکا به جوانان کشور است

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به منابع و ظرفیت عظیم ایران برای جهش تولید تصریح کرد: ما ابزارهای خلاص شدن از وابستگی به دنیا را داریم و مملکت ما کشوری غنی از نظر امکانات خدادادی زیرزمینی و نیروی انسانی خوب و متخصص است که در سایه نظام و انقلاب پرورش پیدا کرده اند اما برای جهش تولید، باید به جوانان خودمان اتکا داشته باشیم و باید داشته های خود را غربالگری کنیم.

وی پیشرفت های کشور را نشان از بالابودن ظرفیت اقتصادی دانست و افزود: باید دلسوزان و اقتصاددانان ما صادقانه داشته هایمان را بررسی کنند ما اصلاً از دنیا و مدعیان اقتصاد دنیا کم نداریم و اکنون جزء 10 اقتصاد اول دنیا هستیم و این نشان از بالا بودن ظرفیت اقتصادی است؛ باید به این نتیجه برسیم که ابزارهای لازم را دارا هستیم و این موضوع نیازمند توجه به ظرفیت های برای رسیدن به جهش تولید است.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی به اهمیت برنامه ریزی در تحقق شعار سال اشاره کرد و اظهار داشت: باید طرح و برنامه برای جهش در تولیدهای موجود داشته باشیم و این مقداری که داریم را باید تقویت و ترمیم کنیم و از جهت کمیت نیز تولید را جهش دهیم و به کیفیت برتری برسانیم.

وی بر تحقق شعار «ما می توانیم» تأکید کرد و گفت: باید به این باور برسیم که «ما می توانیم» و همانطور که در زمینه های دیگر اعم از تکنولوژی، پیشرفت علمی و فضایی توانستیم به موفقیت برسیم، در مسأله اقتصادی هم می توانیم؛ در مسأله اقتصادی ابزار بیشتری را داریم چرا که مردم ایران در مسائل اقتصادی ورود دارند و دست به کار هستند و از هر حیث تولیدی که در نظر بگیریم، بخش عمده ای از وضعیت تولید کشور، در دستان مردم است.

ضرورت رفع قوانین مبهم و تصویب قوانین مورد نیاز

امام جمعه مشهد اردهال، اصلاح قوانین و رفع بروکراسی اداری را لازمه تحقق جهش تولید دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از الزامات جهش تولید، توانمندسازی و هماهنگ سازی قدرت و تمرکز قوای سه گانه است که باید کمک کنند؛ گاهاً قوانین مناسبی نداریم و قوانین ما برای روان سازی پیشبرد اقتصادی، مبهم است و یا بعضاً خلأ قانونی و یا قانون متناقضی وجود دارد و اگر قانون شفافی نیز داشته باشیم، بروکراسی اداری مانع است که باید از سر راه جهش تولید کنار برود.

وی تصویب قوانین مناسب را از اولویت های لازم مجلس آینده عنوان کرد و افزود: امیدواریم که مجلس آینده، اولویت کاری خود را ایجاد قوانین بهتری جهت روان سازی اقتصاد و رفع حجم کاغذبازی اداری قرار دهد.

انتقاد از مشکلات پیش روی گرفتن مجوز برای راه اندازی کار اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با انتقاد از مشکلات پیش روی گرفتن مجوز برای راه اندازی کار اقتصادی اظهار داشت: همه مردم جهت گرفتن مجوز برای راه اندازی فعالیتی در عرصه اقتصاد می نالند که باید هفت خان را بگذرانند و در این شرایط، اگر یک جوان برای راه اندازی یک کار اقتصادی بخواهد مجوز بگیرد و خرج هایی را انجام دهد، قبل از این که به تولید برسد، ورشکست خواهد شد و این فاجعه ای است که ناامیدی جوانان را به دنبال دارد.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید کنندگان گفت: دولت باید به بخش اقتصادی کوچک کمک کند و در بخش کارهای بزرگ و کلان اقتصادی نیز برخی به خاطر وضعیت اداری و رشوه و بد اخلاقی هایی مالی و اقتصادی که در مسیر کار آنها پیش می آید، گله می کنند و فریادشان بلند است و دولت باید به درآمد تولیدکننده نظارت و در درآمد آن کمک کند و در سایه کمکی که می کند، مالیات دریافت کند اما در صورتی کار او راه اندازی نشد و با این وضعیت تورمی، دولت درخواست مالیات نیز داشته باشد، فرار مالیاتی صورت می گیرد.

لزوم نظارت قوای سه گانه بر فعالیت فعالان اقتصادی

امام جمعه مشهد اردهال با بیان این که قوای سه گانه باید بر افراد خرده پا و کلان اقتصادی نظارت داشته باشند، تصریح کرد: قوای سه گانه باید به آنها برنامه بدهند و باید برای تمام کارهای اقتصادی مان یک تربیت اقتصادی ایجاد کنیم که همه به سمت تولید در حرکت باشند و پس از تولید به سمت جهش تولید حرکت کنند.

وی یکی دیگر از الزامات جهش تولید را جلوگیری از نابسامانی توزیع بانکی خواند و گفت: در زمانی که نیازمند همراهی سیستم بانکی در مسیر تولید هستیم، مشاهده می شود که اختلاس صورت می گیرد؛ این مسائل ناامیدی را در مردم به خصوص جوانان مضاعف می کند؛ بنابراین باید نظارت شود و نسبت به تحویل منابع ملی به جوانانی که برای جامعه، نظام، انقلاب و خود دل می سوزانند و دل در گرو این نظام دارند، انقلابی صورت گیرد و تحویل افرادی که دل در گروه غرب دارند، نشود.

دادن منابع مالی کشور به غرب زده ها فاجعه ای است که باید مرتفع شود

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی ضمن ابراز تأسف از قرار گرفتن منابع مالی در اختیار غرب زده ها اظهار داشت: یکی از مصیبت های ما این است که منابع کلان مملکتی در اختیار افرادی قرار می گیرد که به آن طرف آب ها رفته و علیه نظام نیز هستند و به دشمنان نیز به جهت براندازی نظام هم کمک می کنند، این یک فاجعه ای است که باید برای آن فکر کرد.

وی مبارزه با مفاسد اقتصادی را از الزامات جهش تولید دانست و گفت: البته قوه قضائیه که اکنون مفسدان اقتصادی را دستگیر کرده و اموالشان را به بیت المال بازگردانده که کار بزرگی است و یکی از الزامات جهش تولید، مبارزه با مفاسد اقتصادی، بانکی، پولی و ارزی است.

دبیر تشکل اساتید حوزه به اهمیت اخلاق اقتصادی و شفافیت مالی اشاره و تصریح کرد: مجلس آینده متمرکز بر این مسأله شود و در کنار پازل صحت و رونق اقتصادی که نظارت قوه قضائیه است، باید پازل دوم آن یک مجلسی خوب، با طرح و برنامه و با نگاه به تولید و اقتصاد باشد و دولت نیز همراه شود و در این مسیر قرار بگیرند.

وی با تأکید بر انجام کار جهادی در بخش های مختلف کشور افزود: شعار سال تنها نباید بر زبان ها بچرخد و در ارگان ها صرفاً مطرح و در نهایت نیز آماری ارائه و گفته شود که جهش تولید صورت گرفت، بلکه سیستم اداری و بخش های اقتصادی ما واقعاً باید به صورت جهادی کار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با اشاره به لزوم ایجاد تحول در مدیریت های اقتصادی اظهار داشت: اکنون جبهه جنگ است و اگر ما این جبهه را به درستی پایش، حمایت و نظارت کنیم، یک پیروزی بزرگی در کنار جنگ تحمیلی از نظر اقتصادی به دست خواهیم آورد و باید متولیان امر، یک انقلابی در تحویل مدیریت های اقتصادی به جوانان سالم ایجاد کنند و اگر صورت نگیرد، این شعار هم از گرمی می افتد و اثری بر آن مترتب نمی شود.

وی با اشاره به اهمیت تلاش تمام اقشار در به ثمر رساندن شعار سال گفت:  باید بخشی از امور به دانشگاه ها واگذار شود چرا که آن ها متولیان طراحی مسائل اقتصادی هستند و باید پای کار بیایند و مراجع و علمای بزرگوار مردم را تشویق کنند و مردم نیز پای کار هستند تا ان شاءالله یک پیروزی اقتصادی به دست آید./822/ت301/ق

مهدی فلاحی
ارسال نظرات